Met innovatie de crisis te lijf

15 juni 2021

War Child Covid-19 response
De gevolgen van de coronapandemie zijn overal voelbaar - maar het virus heeft het hardst toegeslagen in veel gebieden waar wij werkten. De veiligheid en het welzijn van kinderen in oorlog is door de pandemie nog meer in het gedrang gekomen. In ons jaarverslag lees je alles over onze nieuwe en innovatieve manieren om kinderen - ook tijdens deze pandemie - te blijven ondersteunen.

Steun op afstand

Ondanks de coronabeperkingen bood War Child vorig jaar aan 293 duizend kinderen, jongeren en families steun – zelfs meer dan het jaar daarvoor. Via ons noodhulpprogramma gaven we voorlichting over preventie van corona aan 5,9 miljoen mensen.

Samen met vertrouwde en nieuwe lokale partners werkten we aan voorlichting over preventie van corona, verbetering van de watertoevoer en deelden we hygiënepaketten uit – zoals voorgeschreven door de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). Nationale beroemdheden zoals Afrobeat rapper Check-B Magic in Zuid-Soedan zetten onze boodschap om in muziek, waarmee we samen nóg meer families en kinderen wisten te bereiken.

War Child in 2020

In 2020 waren wij in 16 landen actief. Op veel plaatsen pasten we interventies aan vanwege de pandemie, zodat deze op afstand konden worden uitgevoerd. In de bezette Palestijnse gebieden gaven we ondersteuning om stress te verminderen via WhatsApp en sociale media aan kinderen en families in lockdown.

In Libanon vormden we ons programma met educatieve spellen Can’t Wait to Learn om, zodat kinderen konden blijven leren. Dit deden wij onder andere door kinderen in vluchtelingenkampen toegang tot tablets te geven en ouders de mogelijkheid te geven de spellen te downloaden op hun telefoons.

Duaa from Lebanon - War Child Shields

Via ons noodhulpprogramma gaven we in 2020 corona-voorlichting aan 5,9 miljoen mensen

Foto: Ralp Dargham

Innoveren en samenwerken

De noodzaak om op een innovatieve manier humanitaire hulp te bieden en meer kinderen te ondersteunen, is groter dan ooit, benadrukt voormalig directeur Tjipke Bergsma. “We kunnen dit niet alleen. Het is belangrijk dat we beter luisteren naar de kinderen en hun families, onze partners en onze collega’s.”

Maar 2020 was niet alleen het jaar van corona. Tijdens de pandemie ontstonden er nieuwe conflicten en werden sommige bestaande conflicten erger, bijvoorbeeld als gevolg van de enorme explosie in de Libanese hoofdstad Beirut. Hierdoor moesten wij onze nieuwe 'Fast Aid'-noodhulpaanpak direct inzetten.

“We kunnen dit niet alleen. Het is belangrijk dat we beter luisteren naar de kinderen en hun families, onze partners en onze collega’s."
Voormalig directeur Tjipke Bergsma

Wetenschappelijke methoden

Omdat wij onze interventies en hulpmethoden op wetenschappelijke wijze ontwikkelen, is veldonderzoek van groot belang. Ons onderzoeksprogramma liep door de coronamaatregelen vertraging op, maar dankzij de vindingrijkheid van onze wetenschappers en medewerkers werden verschillende studies met succes afgesloten.

Een proef met onze Community Case Detection Tool in vissersdorpen in het oosten van Sri Lanka toonde aan dat vrijwilligers - met de juiste training - effectieve psychosociale ondersteuning kunnen bieden aan kinderen, ook zonder hulp van professionals. Dat is belangrijk omdat die professionals vaak zijn gedood of gevlucht voor het oorlogsgeweld.

Er gebeurde nog veel meer in 2020. Hier lees je hoe wij internationale experts bijeen brachten om te brainstormen over ondersteuning van kinderen tijdens de pandemie.

War Child Holland in Sri Lanka

Met onze Community Case Detection Tool konden wij in 2020 kinderen wereldwijd psychosociale steun bieden

Foto: Marcel van der Steen

War Child Holland in South Sudan with Check B Magic - Corona Response

Dankzij Afrobeat rapper Check-B Magic bereikte onze boodschap nóg meer families in Zuid-Soedan

Foto: War Child

Samen aanpakken

In 2021 willen we ons wereldwijde netwerk van partners flink uitbreiden zodat we met onze interventies snel meer kinderen kunnen bereiken die onze steun hard nodig hebben. Tegelijkertijd weten wij dat de coronapandemie nog lang niet voorbij is. Daarom verzamelen we gegevens over de psychosociale gevolgen voor kinderen en dringen we aan op toegang tot vaccinaties voor iedereen, waar ook ter wereld.

“Er zijn allerlei vaccins, maar wat heb je daaraan als je als kind met je familie bent gevlucht voor de oorlog en nergens staat geregistreerd?” vraagt Tjipke Bergsma zich af.