Dankzij TeamUp op School bloeit Gaina (9) op

Wat als je als kind alles achter moet laten, bijvoorbeeld door oorlog, geweld of armoede? De negenjarige Gaina maakte het mee. De vlucht naar Nederland vond ze zwaar. Veel kinderen zoals Gaina maken tijdens hun reis ingrijpende gebeurtenissen mee. Sommigen zijn getuige van geweld, reizen per boot of zelfs alleen. Eenmaal in Nederland was alles voor Gaina nieuw – de mensen, de taal, alles. Naar school gaan vond ze heel spannend.
Gaina and other refugee children are joining TeamUp at School activities at an asylum centre in The Netherlands

De negenjarige Gaina vluchtte een halfjaar geleden naar Nederland en doet sindsdien mee aan TeamUp op School

Foto: Julie Hrudova

Gaina and other refugee children are joining TeamUp at School activities at an asylum centre in The Netherlands

Voor kinderen zoals Gaina zijn er nieuwkomersklassen waar zij de taal leren en wegwijs worden

Foto: Julie Hrudova

Een nieuwe school in een nieuw land

Speciaal voor kinderen zoals Gaina zijn er nieuwkomersklassen. Hier leren zij de Nederlandse taal, en wordt er alles aan gedaan om kinderen zich zo snel mogelijk thuis te laten voelen - na alles wat zij hebben meegemaakt. Zo ook op basisschool De Regenboog in Zoetermeer. Om de kinderen ook psychosociale steun te bieden, doen de kinderen iedere week mee met TeamUp op School, ons programma samen met Save the Children en UNICEF Nederland. Sinds een halfjaar doet Gaina hieraan mee.

Zorgen vergeten

Dankzij TeamUp op School kunnen kinderen zoals Gaina door middel van spel en beweging even al hun zorgen vergeten. Op De Regenboog geven drie leerkrachten iedere woensdag TeamUp aan kinderen uit drie schakelklassen. Leerkracht Nathalie vertelt waarom zij zo graag TeamUp wilde geven op haar school: “We hebben onszelf voor het TeamUp-programma aangemeld omdat een ander programma bij ons op school al erg gericht is op taal. Daarom zochten we iets voor de sociaal-emotionele ontwikkeling waarbij je non-verbaal met kinderen activiteiten kunt doen.”

TeamUp maakt het verschil

Het programma is ontwikkeld voor gevluchte kinderen en kinderen met een migratie-achtergrond van 6 tot 12 jaar. Spelenderwijs leren zij omgaan met hun emoties, werken zij samen met anderen en krijgen zij meer zelfvertrouwen.

Nathalie merkte al snel verschil bij de kinderen die wekelijks meedoen met TeamUp: “Sommige kinderen kwamen heel stil en teruggetrokken binnen en wilden in het begin niet meedoen met een sessie. Na een paar weken zagen we dat ze enorm enthousiast uit zichzelf meededen.”

Gaina and other refugee children are joining TeamUp at School activities at an asylum centre in The Netherlands

Als TeamUp-trainer en leerkracht merkte Nathalie al snel verschil bij de kinderen die wekelijks meedoen met TeamUp

Foto: Julie Hrudova

Gaina and other refugee children are joining TeamUp at School activities at an asylum centre in The Netherlands

Vooral Gaina (9) had al snel baat bij TeamUp. Ze kwam stilletjes binnen, maar is volgens haar docent 'opgebloeid'

Foto: Julie Hrudova

Gaina bloeit op

Vooral bij Gaina (9) was deze transformatie goed te zien. Nathalie: “Ze was in het begin zo verlegen. Ze durfde weinig, want ze sprak de taal niet. Ze kwam niet goed mee met de lessen, maar tijdens de TeamUp-sessies zag je dat ze enthousiaster werd. Ik zag haar echt opbloeien en vrolijker worden.”

Als je aan Gaina en haar vriendinnetje vraag wat zij van TeamUp het leukst vinden antwoorden ze in koor “ALLES!”. Ze zijn beiden nog geen half jaar in Nederland en komen uit verschillende werelddelen. “In mijn land deden we niet veel spelen, alleen huiswerk maken en soms sporten, vertelt Kery (11) uit Colombia. Na TeamUp ben ik altijd meer blij.”

“Tijdens de TeamUp-sessies zag je dat Gaina enthousiaster werd. Ik zag haar echt opbloeien en vrolijker worden"
Lerarares Nathalie aan De Regenboog
Gaina and other refugee children are joining TeamUp at School activities at an asylum centre in The Netherlands

Als je aan Gaina en haar vriendinnetje vraag wat zij van TeamUp het leukst vinden, antwoorden ze in koor “ALLES!”

Foto: Julie Hrudova

De twee meiden vinden TeamUp veel leuker dan gym. Nathalie vertelt dat dit komt doordat TeamUp echt een andere dynamiek heeft. “Het enthousiasme bij TeamUp is groter, ze vragen er ook echt naar: Juf, gaan we vandaag weer TeamUp doen? Dat vragen ze niet op een gymdag.”

Thema als rode draad

Bij TeamUp wordt er iedere week gewerkt met een thema, zoals vriendschappen, samenwerken of een ander helpen. Het thema van die week vormt de rode draad in alle lessen, vertelt Nathalie. “We hangen de vaardigheidkaart van het thema op het bord en kiezen een routine uit die we gedurende de dag een aantal keer terug laten komen zodat de leerlingen bij de sessie al weten hoe die routine gaat. Een mooie manier om ook tussen de lessen door even de gedachten te kunnen verzetten.”

Gaina and other refugee children are joining TeamUp at School activities at an asylum centre in The Netherlands

Bij TeamUp staat elke week in het teken van een thema zoals vriendschap, samenwerken of een ander helpen

Foto: Julie Hrudova

Gaina and other refugee children are joining TeamUp at School activities at an asylum centre in The Netherlands

Het thema van die week vormt de rode draad in alle lessen, vertelt leerkracht Nathalie

Foto: Julie Hrudova

Elke week een nieuwe kippendans

Het leukste TeamUp spel vinden de meiden ‘Annemaria Koekoek’ en ‘De Kippendans’. Dat laatste beaamt leerkracht Nathalie lachend: “Elke keer komen ze weer met een andere variant van de kippendans die de kinderen zelf hebben bedacht. Dat is zo leuk om te zien.”

“Het leukste bij TeamUp en op School vind ik dat als iets niet lukt dat dan de juf zegt; dat maakt niet uit. De volgende week lukt het wel,” aldus Kery.

*De namen in dit artikel zijn vanwege veiligheidsredenen gefingeerd