Humanitaire hulp 2.0: betere psychosociale zorg aan kinderen in oorlog

21 november 2019

markjordans news.jpg
Professor Mark Jordans - hoofd Research en Development van War Child - pleit voor een nieuwe aanpak om de dringende geestelijke gezondheidsbehoeften van kinderen die midden in de oorlog leven aan te pakken. Vanaf vandaag gaat hij een bijzondere War Child-leerstoel bekleden aan de Universiteit van Amsterdam. In onderstaande video geeft hij zijn visie.

Geen psychosociale steun

Er zijn wereldwijd 84 miljoen kinderen die kampen met psychologische en sociale problemen door oorlog en geweld. Toch is er voor 95 tot 99 procent van de kinderen in crisisgebieden geen enkele psychologische en sociale steun en kunnen ze voor het leven worden getekend. Hoe verleen je adequate psychologische en sociale zorg aan kinderen onder de moeilijke omstandigheden in een oorlogsgebied? Dit zet Mark Jordans uiteen in zijn oratie als bijzonder hoogleraar Psychosociale zorg voor kinderen en jongeren aan de Universiteit van Amsterdam.

Onderzoek in oorlogsgebied


Als kinderpsycholoog doet Mark Jordans veldonderzoek in crisisgebieden over de hele wereld – van Gaza tot Oeganda en van Sri Lanka tot Libanon. Met zijn team ontwikkelt hij psychologische en sociale steun voor kinderen die te maken hebben met oorlog en geweld. Hij stelt door wetenschappelijk onderzoek vast of de steun een positief effect heeft op het welzijn van kinderen en op welke manier.

Rode draad

“Kinderen die lijden onder oorlogsgeweld zijn een rode draad in mijn leven,” zegt Mark Jordans. “Als psycholoog heb ik jarenlang zulke kinderen ondersteund. Geleidelijk ben ik er van overtuigd geraakt dat onderzoek naar nieuwe en betere zorg er nog meer toe bedraagt hun levens beter te maken. We moeten geestelijke littekens van kinderen in oorlog zorgvuldig behandelen.”

Video: Professor Mark Jordans, 5 vragen

Innovatie

Zo ontwikkelde Mark Jordans bijvoorbeeld een innovatieve methode waarmee getrainde vrijwilligers de kinderen kunnen herkennen die kampen met veel psychologische problemen en meer zorg nodig hebben. Zijn veldonderzoek wijst uit dat hiermee onder de moeilijke omstandigheden van een oorlogsgebied 4 van de 5 kinderen goed worden doorverwezen.

Snel delen


De leerstoel is ingesteld door de Universiteit van Amsterdam en War Child. Mark Jordans leidt de ontwikkeling van nieuwe en effectieve psychosociale zorg door de organisatie. War Child deelt de ontwikkelde methodes snel met andere organisaties en overheden, zodat er snel meer kinderen in crisisgebieden goede ondersteuning kunnen krijgen.

De hele tekst van de lezing - Improving the Mental Health of Children in Conflict-Affected and Low-Resource Settings: Children’s Steps to Leaps Forward - is hier te downloaden.

De oratie is gegeven op donderdag 21 november 2019 in het auditorium van de Universiteit van Amsterdam.