Tevreden leraar = blije leerlingen
“Lesgeven in conflictgebieden is niet gemakkelijk. Door docenten de steun en begeleiding te geven die zij nodig hebben, creëren we samen klaslokalen waar leerlingen worden geïnspireerd het beste uit zichzelf te halen.”
April Coetzee, onderwijzer en onderzoeker bij War Child
Onderzoek wijst uit dat docenten die zich ondersteund voelen, beter in staat zijn positieve leerklimaten te creëren waarbinnen kinderen beter kunnen leren, zich gezien voelen, en op sociaal en emotioneel vlak kunnen groeien.
Mentale kracht van docenten
Ruim 75 miljoen kinderen in conflictgebieden dromen van veilig en goed onderwijs. Lesgeven onder deze omstandigheden is zwaar. Er is vaak nauwelijks budget voor schoolmaterialen, er zijn weinig doorgroeimogelijkheden en de salarissen liggen laag. Het gebrek aan aandacht voor het welzijn van docenten maakt dat velen het beroep vermijden, of tijdelijk of definitief verlaten.
Welzijnsworkshops
CORE bestaat uit vijf sessies gericht op het welzijn van docenten in conflictgebieden. Daarnaast krijgen leerkrachten drie maanden lang intensieve begeleiding. Deze illustratie laat zien hoe wij dit doen.
De hele school doet mee
In onze workshops hebben we oog voor de hele school: leraren, leerlingen én de gemeenschap om hun heen. Samen creëren we leeromgevingen waar zowel leerlingen als hun docenten steun, stimulans en begrip vinden. Door constructieve feedback en begeleiding stellen wij onderwijzers in staat hun kwaliteiten en vaardigheden verder te ontwikkelen.
Onze partners
Ons CORE-programma ontwikkelen wij met de hulp van Global Ties for Children van New York University, The Lego Foundation en Innovations for Poverty Action.
Verder bouwen
De voorlopige resultaten van onderzoeken in Colombia naar de effectiviteit en relevantie van ons docentenprogramma zijn veelbelovend. Ook de eerste resultaten van onze tests in Oeganda zijn positief. Op basis van deze inzichten werken wij hard om CORE verder te ontwikkelen, aanscherpen en uit te breiden.
Zo zorgen wij ervoor dat ons werk, werkt
Om er zeker van te zijn dat onze aanpak kinderen in conflictgebieden helpt grip te krijgen op hun toekomst, onderzoeken wij zorgvuldig al onze programma’s. Zo bouwen wij aan het 'War Child Zorgsysteem': een combinatie van wetenschappelijk onderbouwde methoden die psychosociale steun, bescherming en onderwijs combineren om het welzijn van kinderen te verbeteren. Ons docentenprogramma is één van de wetenschappelijk onderbouwde methoden binnen ons zorgsysteem.