Onderzoek de sleutel tot effectieve programma’s voor kinderen in oorlog
(In)direct kinderen in conflictgebieden helpen
Hoe een kind zich ontwikkelt in een oorlogssituatie wordt voor een groot deel bepaald door zijn of haar directe familie, vrienden, leerkrachten en gemeenschap. Hun ‘ecosysteem’. Om de veerkracht van kinderen in conflictgebieden te versterken en hun welzijn te vergroten, ontwikkelt ons onderzoeksteam een gelaagd systeem van methodes. Door deze holistische aanpak verlagen wij de risico's voor kinderen en versterken wij de beschermingslaag om hen heen.

Kinderen in een oorlogssituatie hebben recht op passende steun
Foto: Jeppe Schilder
Ondersteuning van kinderen, ouders, leerkrachten en gemeenschap
Kinderen hebben recht op bescherming, onderwijs en andere voren van ondersteuning om zich te kunnen ontwikkelen en hun kansen te vergroten. Onze aanpak combineert psychosociale steun, bescherming en onderwijs. Binnen ons gelaagde systeem van methodes richten twee programma’s zich specifiek op het welzijn van kinderen. De andere programma's focussen vooral op hun sociale omgeving. Voordat we onze methodes op grotere schaal inzetten, worden ze zorgvuldig ontwikkeld, onderzocht, getest en geëvalueerd. Zo bieden we kinderen én hun omgeving in conflictgebieden precies de steun die ze nodig hebben.

We bieden ondersteuning aan kinderen in conflictsituaties, maar ook aan hun leerkrachten, ouders en gemeenschappen
Foto: Jeppe Schilder

We stimuleren de veerkracht van kinderen in oorlogssituaties
Foto: War Child
Passend voor elk kind: zo doen we dit
Elk kind, elke familie en elke gemeenschap is anders en vraagt om een aanpak die daarbij past. Dat geldt hier in Nederland, maar net zo goed in gebieden waar oorlog heerst. Voordat we starten in een nieuwe gemeenschap, brengen we de situatie zorgvuldig in kaart. We kijken welke programma’s geschikt zijn en welke moeten worden aangepast. Daarnaast onderzoeken we welke barrières de toegang tot onze programma’s kunnen belemmeren. Denk aan stigma’s of vormen van discriminatie die bepaalde groepen uitsluiten. Deze obstakels pakken we gericht aan, zodat we zoveel mogelijk mensen kunnen bereiken met een passende aanpak.
Hoe reageert het brein van een kind op oorlog?
Oorlog laat sporen na bij kinderen: fysiek én mentaal. De fysieke impact is makkelijk te herkennen. Een verwoeste school, gescheurde kleding of een brandend dorp. Het is de psychologische impact op het kinderbrein die meer vragen oproept.

Hoe reageert een kinderbrein op oorlog?
Onze onderzoeker Kenneth legt uitKwaliteit
Wij ontwikkelen, onderzoeken, testen én evalueren onze programma’s zorgvuldig. Zo weten we zeker dat wat wij doen werkt. Lees hier hoe wij de kwaliteit van onze programma's handhaven.