Een bijzondere actie: de War Child Bracelet

14 November 2019

Marco Borsato en Bas Verdonk laten de War Child Bracelet zien
Sieraden-designer Bas Verdonk ontwikkelde een speciale armband vanuit een diep verlangen een verschil te maken in het leven van kinderen in oorlog. Lees meer over deze bijzondere actie - en bekijk de unieke bedel van onze ambassadeur Chef'Special - hieronder.

Het verhaal achter de armband

Eerder dit jaar bedacht Bas Verdonk de War Child Bracelet, een initiatief waarbij verschillende ambassadeurs zoals Chef'Special en andere vrienden van War Child de komende jaren eigenhandig unieke bedels zullen ontwerpen. De War Child Bracelet verbindt en kan - letterlijk en figuurlijk - een band voor het leven zijn. De geschakelde armband vertelt het aangrijpende verhaal van kinderen in oorlog én symboliseert de kracht van vriendschap.

Van machinegeweer tot symbolisch sieraad

Bas vertelt: “wij hebben het in Nederland zo goed, dat lijkt zo vanzelfsprekend voor ons. Maar dat is het niet. De verhalen van kinderen in oorlog raakten mij. Daardoor kwam het idee voor de armband en in no time waren we aan het tekenen. Het is een prachtig initiatief geworden vanuit de sieradenbranche voor War Child”

De Sterling-zilveren schakels van de armband worden onderbroken door drie volledig stalen schakels. Ooit was dit staal onderdeel van een AK47 (machinegeweer, red.) en in beslag genomen in een conflictzone. Nu, omgesmolten tot sieraad, dragen de schakels symbolisch bij aan steun voor kinderen in oorlog. Deze transformatie is dan ook symbolisch. Het laat zien dat kinderen die hebben geleden onder geweld met de juiste steun een mooie toekomst tegemoet gaan.

Chef'Special presenteert hun War Child Bracelet-bedel

Missie omarmen

Aan het bijzondere initiatief doen al ruim 120 mensen mee, inclusief studenten van de vakschool voor goud- en zilversmeden in Schoonhoven. Stuk voor stuk zetten zij zich kosteloos in voor kinderen in oorlog. Ook de 200 juweliers in Nederland en België die de armband zullen aanbieden, verrekenen enkel de materiaalkosten. Voor hen is de verkoop van de War Child-Bracelet geen verdienmodel: de inkoopprijs staat gelijk aan de verkoopprijs. Zo zetten de deelnemende juweliers zich de komende jaren in voor War Child’s missie.

Driekwart van opbrengst rechtstreeks naar steun aan kinderen

”Een eenvoudig en transparant verhaal waarmee wij tienduizenden kinderen gaan helpen. Geweldig om te zien hoe de sieradenbranche zich sluit om dit initiatief voor War Child” zegt Bas Verdonk. Dankzij de eindeloze inzet van alle betrokkenen gaat 74% van de opbrengt rechtstreeks naar de steun aan kinderen die opgroeien in conflictgebieden.

De schakels van de War Child-Bracelet, gemaakt van volledig gerecycled zilver, zijn geproduceerd in Emmen. De bedels worden in Tilburg vervaardigd. Door de productie in z’n geheel in Nederland uit te voeren, kan worden gegarandeerd dat het proces in lijn is met de fairtrade-richtlijnen.

Vanaf eind november is de War Child-Bracelet verkrijgbaar bij juweliers door het hele land.