Ambassadeurs

Door de jaren heen hebben meer dan 50 bekende zangers, rappers, actrices, dj’s en andere BN’ers zich ingezet voor War Child.

War Child’s Famous Friends
Muziek is een belangrijk wapen van War Child om oorlogskinderen hun ervaringen te laten verwerken. Muziek is universeel en brengt mensen van verschillende nationaliteiten, culturen en etnische achtergronden bij elkaar.  En muziek heeft een helende werking en helpt kinderen om non-verbaal hun emoties te uiten.

Veel artiesten zetten zich al jaren belangeloos in voor War Child. Ze voelen zich verbonden met onze hulpverlening aan oorlogskinderen, juist omdat muziek en creativiteit daarin zo belangrijk zijn.

De lijst is enorm. Door de jaren heen hebben meer dan 50 bekende zangers, rappers, actrices, dj’s en andere BN’ers zich ingezet voor War Child. Zo is ook Armin van Buuren Friend van War Child geworden, en verzorgden Radio 538 jocks Jeroen Nieuwenhuizen en Jens Timmermans een DJ masterclass voor jonge journalisten in Sierra Leone.

Marco Borsato
De bekendste ambassadeur van War Child is zonder twijfel Marco Borsato. De zanger zet zich al vanaf 1998 vrijwillig in voor War Child, en doet er alles aan om de situatie van oorlogskinderen en het werk van War Child onder de aandacht te brengen.

Hij verschijnt regelmatig in de media, waar hij vertelt over zijn – zelfbetaalde - reizen voor War Child. Daarnaast heeft hij tussen 2003 en 2007 een belangrijke rol gespeeld bij de Friends for War Child concerten in Ahoy en andere acties en evenementen van War Child.

Ook besteedt Marco veel aandacht aan het werk van War Child via zijn website, nieuwsbrieven en Twitter.

Wit Licht
In december 2008 ging in de Nederlandse bioscopen een unieke film in première: Wit Licht. In deze film van Jean van de Velde maakt Marco zijn debuut als acteur. Hij vertolkt de rol van restauranteigenaar Eduard Zuiderwijk, die met gevaar voor eigen leven op zoek gaat naar het door rebellen ontvoerde vriendje van zijn zoon. De film vertelt het verhaal van kindsoldaten, gebaseerd op verhalen van kinderen uit de programma’s van War Child.

Door Marco’s inspanningen komt de situatie van kindsoldaten onder de aandacht bij een groot publiek: Inmiddels hebben meer dan 300.000 bezoekers de film bekeken en is hij onder de titel ‘The Silent Army’, in het buitenland uitgebracht en in de selectie van het Cannes Filmfestival opgenomen.

Jetske van den Elsen
Theatermaker en presentatrice Jetske van den Elsen is ambassadeur van War Child voor Nederlandse kinderen. Ze schrijft maandelijks een column in de Kids e-mail nieuwsbrief van War Child en ze geeft regelmatig voorlichting over het werk van War Child.

Net als alle andere jaren was Jetske vorig jaar actief betrokken bij de Koninginnedagactie van War Child. Kinderen die op Koninginnedag een actie doen voor War Child maken kans op een Meet & Greet met Jetske.

Ook tijdens de BZT Show, het televisieprogramma dat Jetske presenteert, besteedt zij regelmatig aandacht aan War Child.

Evenals Marco Borsato doet Jetske al haar werk voor War Child vrijwillig.