Yes-R start campagne ‘Download de oorlog uit een kind’

Amsterdam/Den Haag 20 februari 2015 – Maandagmiddag 23 februari start rapper Yes-R de campagne ‘Download de oorlog uit een kind’, de campagne van T-Mobile voor War Child. Met de actie willen T-Mobile en War Child extra geld inzamelen voor de opvang van grote aantallen oorlogskinderen, waaronder die uit Syrië in Libanon. Yes-R doet de aftrap van de campagne op het Julianaplein voor station Den Haag Centraal, samen met kinderen van de Haagse BSO 2Samen. 

Op het plein komt een opblaasbaar kinderhoofd te staan van 5 meter hoog. Dat hoofd staat symbool voor het hoofd van een oorlogskind, met nare herinneringen erin. Samen met Yes-R gaat een van de BSO-kinderen zo’n nare herinnering uit het hoofd downloaden en er een leuke herinnering voor terugzetten. Vervolgens vragen we alle Nederlanders dat te doen. Na een online donatie kan men een mooie herinnering uploaden, waardoor het hoofd op de speciale website verandert in een kleurrijk en vrolijk hoofd, met herinneringen waar oorlogskinderen blij van worden. Symbolisch halen we zo de oorlog uit het hoofd van een oorlogskind. 

1 miljoen kinderen
“Alleen al door het conflict in Syrië zijn momenteel bijna één miljoen kinderen op de vlucht”, aldus War Child-directeur Bernard Uyttendaele. “Hoe sneller we deze kinderen helpen, hoe groter de kans dat ze hun verschrikkelijke ervaringen kunnen verwerken. War Child werkt er hard aan om deze kinderen zo snel mogelijk op te vangen in een veilige omgeving.”

Sponsor
Al meer dan tien jaar is T-Mobile nu hoofdsponsor van War Child. Vorig jaar haalde T-Mobile een recordbedrag op van bijna een half miljoen euro. Dankzij de steun van T-Mobile heeft War Child al meer dan 100.000 oorlogskinderen wereldwijd aan haar programma’s kunnen laten deelnemen. 

T-Mobile gelooft in de bekende en kenmerkende aanpak van War Child: in een veilige omgeving kinderen een mix van psychosociale hulp, scholing en bescherming aanbieden. Met een unieke en creatieve aanpak hervinden deze kinderen hun zelfvertrouwen, durven ze zich weer te uiten en contact te maken met anderen Zo helpt War Child kinderen hun oorlogservaringen te verwerken. Want een kind hoort niet thuis in oorlog. Nooit.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Noot voor redacties (niet voor publicatie):

Dit is een gezamenlijk persbericht van T-Mobile en War Child.\

Media zijn van harte uitgenodigd om verslag te doen van de start van de campagne.

Datum:   maandagmiddag 23 februari 
Tijd:  14:00 uur (duur programma duurt ongeveer half uur)
Plaats:   Koningin Julianaplein, voor station Den Haag Centraal

Yes-R zal beschikbaar zijn voor interviews. Graag van te voren interviewverzoeken doorgeven. Ook is verder o.a. War Child-directeur Bernard Uyttendaele aanwezig. De officiële campagnewebsite www.deoorloguiteenkind.nl gaat tegelijkertijd live met de start van de campagne, maandagmiddag 14 uur.