#WorldRefugeeDay 6 - "Werken met gevluchte kinderen maakt mij heel gelukkig”

Er zijn nog nooit zoveel vluchtelingen geweest als nu. Daarom staat War Child deze week in het teken van #WorldRefugeeDay. Want één dag is niet genoeg. Vluchteling ben je 365 dagen per jaar. De Palestijnse Ayman weet als geen ander wat het is om vluchteling te zijn. In maart vorig jaar begon hij als vrijwilliger bij Can't Wait To Learn. "Dat ik in het Arabisch werk met vluchtelingen en kinderen maakt mij heel gelukkig.”

Can’t Wait to Learn is War Child’s innovatieve programma om kinderen in Soedan, Libanon, Jordanië en Oeganda te onderwijzen door middel van educatieve spellen op tablets. Zo kunnen kinderen blijven doorleren, ook daar waar scholen en docenten ver te zoeken zijn. Met een groep schrijver uit de bezette Palestijnse gebieden, Egypte en Qatar ontwikkelde War Child de inhoud van de spelletjes voor het Midden-Oosten. Dit deden wij samen met vluchtelingenorganisatie Syrian Volunteers Netherlands (SYVNL) en een team van vrijwillige Syrische vluchtelingen die meeschreven aan verhalen voor Can’t Wait to Learn.


Verhalenschrijvers met hart voor de zaak

Om aan de grote behoefte voor verhalen en digitale leesboeken in het Arabisch te kunnen voorzien ging Can’t Wait to Learn op zoek naar schrijvers. De criteria waren dat deze hart voor de zaak dienden te hebben en in staat waren verhalen te schrijven in modern Arabisch. “We dachten daarom dat het een goed idee zou zijn om Syrische vluchtelingen te benaderen en specifiek SYVNL. Zij hebben een goed netwerk van mensen met uitstekende vaardigheden die graag iets willen doen aan de situatie van Syrische kinderen,” legt Can’t Wait to Learn-programmadirecteur Kate Radford uit.

Contact opnemen met SYVNL bleek een goede zet. En zo ging in deze ontwikkelingsfase een groep schrijvers aan de slag als vrijwilligers op war Child’s kantoor in Amsterdam. Kate Radford: “Ze waren fantastisch! Ze vonden het erg leuk om bij te dragen aan de inhoud door verhalen te schrijven en ze pasten goed in ons multiculturele team.”

"Voor het eerst in mijn leven heb ik een paspoort"

Geboren in de bezette Palestijnse gebieden weet Ayman als geen ander wat het betekent om vluchteling te zijn: hij is het al zijn hele leven. Nooit heeft hij een paspoort gehad en meer dan eens hebben hij en zijn familie hun spullen moeten pakken om halsoverkop het land waar ze woonden te verlaten. Het is een negatieve spiraal die hij sinds kort kon oorbreken dankzij het verkrijgen van de Nederlandse nationaliteit. ’’Ik ben Nederlander geworden. Voor het eerst in mijn leven heb ik nu een paspoort.”

In maart vorig jaar begon hij als vrijwilliger bij Can’t Wait to Learn en vrij snel daarna kreeg hij een tijdelijk betaalde aanstelling aangeboden. Hij was onder andere verantwoordelijk voor de coördinatie van de productie van het digitale Arabisch inhoud van de spelen. Niet verwonderlijk, wanneer je naar zijn CV kijkt. Onderwijs en werken met vluchtelingen en voor de VN kenmerken zijn werkzame leven. “Het is fantastisch dat we hem deze kans hebben kunnen bieden om te werken in de richting die past bij zijn achtergrond en ervaring”, vertelt Kate Radford.


Van rups naar vlinder

Voor zijn verhalen voor Can't Wait To Learn putte Ayman inspiratie uit zijn werk met kinderen in Syrië. “Ik heb veel korte verhalen geschreven, bijvoorbeeld over een kat die zijn vriendjes uitnodigt om samen koekjes te bakken. Of een meisje die een rups verzorgt maar deze op een dag kwijt is. De rups is een vlinder geworden.”

Ayman is enthousiast over het tabletonderwijs en ziet de potentie en de noodzaak er van in. Maar hij is ook voorzichtig. “Kinderen vinden een tablet en de spelletjes leuk. Het is nieuw en ze zijn het niet gewend. Maar ik denk niet dat tablets het traditionele onderwijs helemaal kunnen vervangen. Het zou een combinatie van de twee moeten zijn waarbij de tablet het werk van de leraar ondersteunt.” Ayman heeft gelijk, het doel van Can’t wait to Learn is niet om docenten, scholen of het traditionele onderwijs te vervangen. Het is om kinderen die daar geen toegang toe hebben toch de mogelijkheid te geven om basiskennis op te doen, met het doel dat zij binnen afzienbare tijd het traditionele schoolsysteem weer in kunnen stromen.

Het niveau van de kinderen

De digitale leesboeken voor Can’t Wait to Learn worden geschreven door Arabische schrijvers en gaan onder meer over vriendschap, eten en gastvrijheid. Dat betekent niet dat de verhalen één op één te kopiëren zijn in elk land. “Soms is er wel een overlap tussen een verhaal voor bijvoorbeeld Soedan en Libanon. Maar alle digitale leesboeken worden gecontroleerd door het Ministerie van Onderwijs om te zorgen dat ze aansluiten bij de context van het land,” legt Kate Radford uit.

“Je moet ook rekening houden met het niveau van de kinderen in de landen waarvoor je het lesmateriaal ontwikkelt," aldus Ayman. "Onderwijs is vaak beter geregeld in het Midden-Oosten dan in Afrika. Een kind van zes jaar uit Damascus heeft toegang tot informatie en technologie, in tegenstelling tot een kind van zes jaar uit Soedan. Met een kind uit Syrië kun je het over YouTube en internet hebben, in Soedan kennen ze dat niet. In sommige plattelandsgebieden gebieden kunnen kinderen zelfs nog denken dat de zon ondergaat in de zee of verdwijnt in de rivier.” 

"Werken met vluchtelingen maakt mij gelukkig"

Ayman wilde de Syrische vluchtelingen in Jordanië en Libanon dezelfde kansen bieden die zijn kinderen hier in Nederland krijgen. “Het is oneerlijk dat de vluchtelingen die kansen nu niet krijgen. Wat we nu voor ze doen en wat ik kan betekenen voor de mensen daar is dus heel mooi. En dat ik in het Arabisch werk met vluchtelingen en kinderen maakt mij heel gelukkig.”

Ons werk is nog niet klaar

In ons 23-jarige bestaan hebben we inmiddels honderdduizenden kinderen kunnen helpen. Maar oorlogen duren voort en nieuwe ontstaan - ons werk is nog niet klaar. Miljoenen kinderen wereldwijd moeten hun thuis ontvluchten en zijn ongewild slachtoffer. Zij hebben recht op een kans. Van Afghanistan tot Oeganda.

Om ze die kans te geven heeft War Child de hulp van anderen hard nodig. Ook van jou.

Help mee tijdens #WorldRefugeeDay

 

Tekst: Jeppe Schilder / Sophie Conin
Beeld: Jeppe Schilder / War Child Holland