• 'Dat beeld raak ik nooit meer kwijt'
    Jan, oorlogskind '40-'45
    http://youtu.be/syN8cJ9K354
Show thumbnails Hide thumbnails

Over de campagne

Op 5 mei vieren we onze vrijheid, op 4 mei staan we stil bij alle oorlogsslachtoffers vanaf het begin van de Tweede Wereldoorlog. War Child vindt het belangrijk om ook in actie te komen voor kinderen die op dit moment opgroeien met de gevolgen van oorlog. Zodat ook zij de kans krijgen een toekomst op te bouwen. Vrij van angst, vrij om te zijn wie ze willen zijn. Daarom zijn we een campagne gestart 'Laat dit verhaal niet zijn verhaal worden'.

De verschrikkelijke Tweede Wereldoorlog eindigde 70 jaar geleden, maar nog steeds worstelen veel ouderen die kind waren in de periode van 1940-1945 met hun onverwerkte oorlogservaringen. Deze 'oorlogskinderen van toen' vertellen in de campagne van War Child hun verhaal en roepen op om hun verhaal niet het verhaal van oorlogskinderen van nu te laten worden. 

In het bijzonder Jan, die voor het eerst zijn verhaal doet. Hij weet als geen ander welke psychische gevolgen de verschrikkingen van een oorlog op je leven kunnen hebben.

Nog elke dag groeien er kinderen op in oorlog. War Child zorgt voor psychosociale hulp zodat oorlogskinderen van nu hun ervaringen wél een plek kunnen geven en kunnen werken aan hun toekomst.

Meer informatie

Verhalen van toen en nu

'Dat beeld raak ik nooit meer kwijt.' Jan, oorlogskind 1940-1945, vertelt zijn hele verhaal. Net als Hedy d'Ancona, Hanneke Groenteman en Ernst. En oorlogskinderen van nu zoals Laurent en Nirmala.

Over de TV spot

In de TV spot vertelt Jan, oorlogskind '40-'45, voor het eerst over zijn ervaringen tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het jongetje, een acteur, staat symbool voor de oorlogskinderen anno 2014. 

Het werk van War Child

We helpen wereldwijd oorlogskinderen omgaan met de gevolgen van geweld. Wij bieden psychosociale hulp, bescherming en onderwijs.

Walk for War Child

War Child organiseerde op zaterdag 3 mei de Walk for War Child in de omgeving van Wageningen. Een wandeltocht van 19,45 km langs historische plaatsen uit de Tweede Wereldoorlog. Voor, tijdens en na de wandeling stonden we stil bij verschillende gebeurtenissen uit die tijd. En bij verhalen van oorlogskinderen nu.

Met dank aan

Deze campagne is mede mogelijk gemaakt door onze partners. Onze dank gaat speciaal uit naar Jan, David, Ernst, Zoni, Doom & Dickson, Universal Media, Bram Schouw & Hazazah, Nathalie Toisuta, Soundcircus, Allard Studio’s, Crab Salad, Emporio Bianchi, Hoose WebCreations, Mont Blanc, Heel veel dank allemaal!