Gevluchte kinderen in Nederland krijgen les met TeamUp

"Deze kinderen hebben vaak een rugzak vol ellende. Je probeert ze handvatten mee te geven als iets spannend of moeilijk is. In een veilige setting is dat goed om te oefenen", aldus docent Susan Vuik van basisschool Wereldwijs in Gouda.

Vraag naar methodiek

Met het programma TeamUp bieden we sinds 2015 sport-, spel- en bewegingsactiveiten aan gevluchte kinderen in verschillende opvanglocaties door heel Nederland. Spelenderwijs leren kinderen hoe ze moeten omgaan met emoties als angst, boosheid en stress. In het onderwijs is de vraag naar deze methodiek groot. Daarom is TeamUp samen met partner CED-Groep een pilot op zeventien scholen in Nederland in gestart.

TeamUp - een portret door Omroep Gelderland

Hard werken

Docenten Susan Vuik en Therèse Bierhuis geven wekelijks de TeamUp-activiteiten op basisschool Wereldwijs in Gouda. Zij merken dat ze met TeamUp op school een wezenlijk verschil kunnen maken. "Als TeamUp er niet zou zijn, zou dat echt een gemis zijn voor deze kinderen. Ze vinden het leuk om te doen. Je ziet dat ze dit half uurtje echt gebruiken om te ontladen. Er wordt veel van ze gevraagd. Ze komen hier nieuw op school, moeten binnen een jaar Nederlands leren. Komen uit een heel ander land met een andere cultuur. Dat is gewoon hard werken", zegt Therèse.

Ontspannen

"TeamUp is een actieve les. Doel is om het kinderen met een vluchtelingenachtergrond zo leuk mogelijk te maken", vertelt Therèse. Zij is één van de twee docenten die de les aan de boven- en onderbouw geeft. "Het is ook de bedoeling dat kinderen leren om op een nieuwe manier naar zichzelf en naar de ander te kijken." Therèse’s collega Susan vult aan: "Wij bieden ze ook wat ontspanning na de les. Ze mogen even gaan liggen en hun ogen dicht doen. Een soort meditatie", vertelt Susan.

““Je mag hier zijn wie je bent, waar je ook vandaan komt""
Docent Therèse
Meisjes tijdens TeamUp op school, samenwerken en grenzen verkennen - War Child

Kinderen hebben plezier en leren hoe ze elkaars emoties herkennen en erop kunnen reageren

Foto: Arie Kievit

Kinderen handvatten geven

Therèse: "Deze kinderen hebben vaak een rugzak vol ellende. We merken weleens dat er wat mis is. Een kind kan zich van de groep afzonderen, soms ook huilen of boos worden. We passen de les daarop aan." Susan: "Je probeert ze handvatten mee te geven als iets spannend of moeilijk is. In een veilige setting is dat goed om te oefenen. De bedoeling is om behalve plezier te hebben, ook te leren om elkaar te spiegelen: elkaars emoties herkennen en daarop reageren. Wat doe je als iets moeilijk is? Als je verliest in het spel of je niet de tikker mag zijn? Daar staat vaak best een spanning op en wij proberen dat glad te strijken door er iets mee te doen", aldus Susan.

Vrijwilliger voor TeamUp - War Child voor gevluchte kinderen

Alle spellen tijdens TeamUp op School dienen een dieperliggend doel

Foto: Arie Kievit

"Bij ons is iedereen welkom"

Duidelijk is dat het de kinderen helpt. Ook Therèse en Susan leren van de kinderen die ze lesgeven. "Ik vind het een voorrecht om met deze groep te werken. Ik krijg er energie van en leer veel over verschillende culturen. We hebben soms wel twaalf nationaliteiten in een groep. Het geeft een goed gevoel dat wij samen met hen een groep kunnen vormen. Deze kinderen komen natuurlijk anders binnen dan de kleuters die veilig met hun mama in groep 1 beginnen. Ze worden zomaar ineens bij ons geparkeerd. Er is heel veel onbekend. Ze kennen de regels niet, de leerkrachten niet. Daarom hebben wij vooral één regel: je mag zijn wie je bent. Je komt uit Syrië, Eritrea, Irak… Geen enkel probleem. Dat ben jij en dat is wat bij jou hoort. Bij ons is iedereen welkom."