YouTubers schreeuwen het van de daken voor oorlogskinderen

Amsterdam 8 juni 2016, 12.00u - Vier YouTubers lanceerden vanochtend de War Child Kidsclub vanaf het dak van de A’DAM LOOKOUT in Amsterdam. De War Child Kidsclub is voor alle kinderen in Nederland die zich willen inzetten voor oorlogskinderen. De vier bekende YouTubers - Rens Polman, Quinty Misiedjan, Britt Scholte en Niels Oosthoek - gaan vanaf vandaag op pad met hun camera.

Direct na de lancering kregen de YouTubers hun eerste uitdaging in een gouden envelop uit handen van Matthijs (11 jaar) en Jikke (9 jaar). De kinderen zijn momenteel op hun eigen manier actief voor War Child en bedachten de eerste videochallenge voor de YouTubers: bouw een levensgroot peaceteken dat vanaf bovenaf gefilmd kan worden.

De War Child Kidsclub is voor alle kinderen in Nederland die willen weten, helpen en doen. Via de club komen de kinderen meer te weten over hun leeftijdsgenoten in oorlog en kunnen ze vanuit hun eigen kracht of talent iets doen om te helpen. Het uiteindelijke doel van de club is om kinderen wereldwijd met elkaar te verbinden. En dat doet War Child onder andere via YouTubers.

Afgelopen jaren zijn duizenden kinderen op eigen initiatief in actie gekomen om oorlogskinderen te helpen. Ze houden spreekbeurten, organiseren acties en dagelijks nemen kinderen contact op met War Child om te vragen of ze iets kunnen doen. Kinderen snappen waarom het belangrijk is om oorlogskinderen te helpen. Speciaal voor kinderen tussen 8 en 12 jaar heeft War Child nu een Kidsclub opgericht.

Britt Scholte, actrice uit de populaire TV serie Brugklas: “Ik vind het bijzonder dat ik zoveel kinderen kan bereiken met een belangrijke boodschap over een belangrijk thema in de wereld, namelijk: kinderen die opgroeien in oorlog. Dat is iets waar veel kinderen over nadenken of mee bezig zijn."

Het unieke aspect van de vier YouTubers, die het komende jaar samen op pad gaan met hun camera, is een idee van kinderen zelf. Want kinderen bereiken met een belangrijke boodschap gebeurt al lang niet meer alleen via de traditionele kanalen. Kinderen halen hun informatie tegenwoordig via video’s die door hun YouTube idolen worden gemaakt en online worden gezet. De vier jonge videomakers zullen iedere woensdag een update plaatsen in het online clubhuis van de War Child Kidsclub.

War Child
Wereldwijd groeien bijna 250 miljoen kinderen op in oorlog. Ze maken de meest verschrikkelijke dingen mee. Vaak moeten ze vluchten en weten ze niet waar hun familie of vrienden zijn. War Child helpt oorlogskinderen met muziek, dans, sport en theater. Zodat ze hun nare ervaringen een plek kunnen geven en leren om weer contact te maken met andere kinderen.

De War Child Kidsclub is 100% gesponsord door America Today. De vier YouTubers zetten zich belangeloos in voor War Child. Alle inkomsten worden besteed aan de projecten voor oorlogskinderen.

Noot voor redactie (niet voor publicatie):
Voor meer informatie over de War Child Kidsclub kunt u contact opnemen met War Child Iris Heijmans, via iris@warchild.nl | 06-25400750 of 020-4227777. Ga voor meer informatie over de War Child Kidsclub naar: www.warchildkidsclub.nl.