Nalatenschap campagne

Vandaag start War Child samen met 88 andere erkende goede doelen in Nederland een publiekscampagne om mensen te inspireren het gesprek over nalaten aan te gaan.
20 november 2017

Twee derde van de Nederlanders overweegt om een goed doel op te nemen in zijn testament. Tegelijkertijd vinden mensen het soms moeilijk om deze wensen te bespreken met familie en vrienden. Dat blijkt uit een onderzoek van onderzoeksbureau The Choice onder ruim 1500 Nederlanders.

Er zitten verschillende voordelen aan en er zijn meerdere redenen om te schenken aan een goed doel via het testament. Dit blijkt ook weer uit het onderzoek van The Choice. De meeste mensen willen nalaten, omdat ze het werk van goede doelen ‘belangrijk vinden’ (74%) of het een ‘mooi idee vinden’ (58%) dat hun idealen voortleven. Ook speelt een rol dat bij het nalaten aan een goed doel geen erfbelasting hoeft te worden betaald (33%). Mischa Stubenitsky, woordvoeder van de campagne zegt: “We zien dat steeds meer mensen een deel van hun nalatenschap schenken aan een goed doel. Het is een mooie manier om wat jij belangrijk vindt tijdens je leven een vervolg te kunnen geven als je er zelf niet meer bent.”

Daarom wil War Child door middel van deze campagne mensen aanmoedigen dit gesprek aan te gaan met familie en omgeving. War Child heeft ook een eigen adviseur op het gebied van testamenten en belastingvrij schenken, Marleen ter Haar Romeny. Zij beantwoordt alle vragen over dit onderwerp en geeft persoonlijk advies.