IKEA zoekt knuffelontwerpers in de dop voor wereldwijde collectie

Amsterdam, 16 oktober 2017 – Jouw knuffel wereldwijd in de schappen van IKEA? Dat kan! Het woonwarenhuis is weer op zoek naar nieuwe knuffelontwerpers ter ere van de Let’s Play for Change campagne. Kinderen t/m 12 jaar kunnen hun tekening vanaf vandaag inleveren bij een IKEA winkel in de buurt. De Nederlandse winnaar wordt gekozen door een bekende jury bestaande uit onder andere tekenexpert Jill Schirnhofer en War Child ambassadeur Tooske Ragas. Jill trapte de wedstrijd vandaag af door ter inspiratie een aantal knuffelontwerpen te maken. Van de vijf beste internationale ontwerpen worden echte knuffels gemaakt die volgend jaar verkrijgbaar zijn bij IKEA winkels over de hele wereld.
16 oktober 2017

Tekenwedstrijd ter ere van Let’s Play for Change campagne start vandaag
* Namen eerste juryleden bekend: o.a. Jill Schirnhofer en Tooske Ragas kiezen Nederlandse winnaar
* Jill Schirnhofer maakt eerste knuffelontwerp als startschot voor de wedstrijd
* 5 beste internationale ontwerpen volgend jaar wereldwijd in de schappen

Spelen en creativiteit, zoals het maken van een tekening, zijn essentieel voor het welzijn en de ontwikkeling van kinderen. In het Verdrag voor de Rechten van het Kind staat zelfs dat ieder kind het recht heeft om te spelen. Helaas kunnen veel kinderen niet van dit recht gebruikmaken. Als onderdeel van de Let’s Play for Change campagne doneert IKEA Foundation daarom de komende drie jaar 45 miljoen euro aan zes samenwerkingspartners die zich inzetten voor de basisbehoeften van kwetsbare kinderen. Het geld gaat naar projecten van War Child, Save the Children, UNICEF Netherlands, Handicap International, Special Olympics en Room to Read. Projecten die zich toeleggen op dit recht op spelen. Logisch, want kinderen zijn voor IKEA de belangrijkste mensen op aarde.

Lokale opbrengst naar TeamUp

IKEA Nederland draagt ook lokaal haar steentje bij aan de Let’s Play for Change campagne. Het woonwarenhuis zal een donatie doen aan TeamUp, een initiatief van UNICEF Netherlands, Save the Children en War Child. Dankzij TeamUp krijgen kinderen die naar Nederland gevlucht zijn de kans om weerkind te zijn door middel van recreatieve activiteiten als sport, spel en dans.

Meedoen gaat zo

Jonge tekentalenten kunnen vanaf vandaag via IKEA.nl het wedstrijdformulier downloaden, printen en aan de slag. Ze kunnen hun ontwerp t/m 7 november inleveren bij een IKEA winkel in de buurt. Wie weet treedt één van de deelnemers wel in de voetsporen van Koen Schnitker, de winnaar uit 2015. Zijn tekening – een groen monster met zes armen, grote tanden en een lieve glimlach – werd in productie genomen en lag vorig jaar wereldwijd in de schappen als onderdeel van de SAGOSKATT collectie 2016. Hopelijk zien we ook dit jaar weer een Nederlands ontwerp terug binnen SAGOSKATT collectie en is deze in 2018 verkrijgbaar van China tot Amerika en van Rusland tot Australië.

SAGOSKATT collectie 2017

Ook dit jaar ligt er een SAGOSKATT collectie in de winkel. Deze limited collectie bestaat uit 10 knuffels ontworpen door de winnaars van de tekenwedstrijd van vorig jaar. Een internationale jury selecteerde 10 bijzondere ontwerpen uit meer dan 70.000 inzendingen. Van een vrolijke regenboogwolk tot een leeuw met de naam tijger: de knuffels liggen vanaf 30 oktober in de winkel. Zie voor meer informatie over de tekenwedstrijd IKEA.nl.

Over IKEA Group

Onze visie is om een beter dagelijks leven te creëren voor zoveel mogelijk mensen. We bieden goed ontworpen, functionele en betaalbare woninginrichtingsproducten van hoge kwaliteit aan, die met zorg voor mens en milieu geproduceerd worden. IKEA Group heeft 357 woonwarenhuizen in 29 landen. Daarnaast zijn er meer dan 40 woonwarenhuizen die door andere retailers binnen het IKEA franchisesysteem worden geëxploiteerd. In FY17 telden de winkels behorende tot IKEA Group 817 miljoen bezoekers; ruim 2,1 miljard mensen brachten een bezoek aan IKEA.com. IKEA Group heeft 149.000 medewerkers. Voor meer informatie: kijk op IKEA.nl.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
IKEA Nederland B.V.: Iris Midavaine, PR specialist IKEA B.V. Nederland.
Telefoon: (088) 453 20 02, e-mail: publicrelations.nl@IKEA.com
www.IKEA.nl