De social media guerrilla van Make Up Not War

Begin juli startte Ellis Faas met haar internationaal bekende make-up merk de actie “Make Up Not War voor War Child. Wat begon als een gevoel van frustratie, “en om een signaal af te geven”, is binnen anderhalve maand uitgegroeid tot een social media hype. Van Victoria Koblenko tot David Stella, de door Ellis’ dochter ontworpen T-shirts zijn niet aan te slepen. Als jij ook een uniek t-shirt wilt, moet je snel zijn: de shirts zijn tot en met 31 oktober te bestellen.
06 oktober 2016

Een soort guerrilla
“We begonnen met een stapeltje van 20 shirts. Nu doen we elke week een re-order en hebben we al meer dan 650 T-shirts verkocht.” Alle winst gaat direct naar War Child; zelfs de verzendkosten neemt Ellis Faas voor eigen rekening. Daarnaast doneert het merk tussen 1 juli en 31 oktober van elk verkocht product €1 aan War Child. Het vooraf opgestelde streefbedrag van €1500 is nu al meer dan verdriedubbeld, en de teller loopt nog steeds.

Zelf hadden Ellis en haar broer Thijs niet gedacht dat de actie zo’n groot succes zou zijn. “Wij werken niet erg gestructureerd, maar heel spontaan. Bijna een soort guerrilla. En ook verre van commercieel. Het idee voor Make Up Not War ontstond pas eind juni. Diezelfde dag nog lag het ontwerp bij de drukker.” Dat heel veel mensen, inclusief BN’ers, en winkels in binnen-en-buitenland de actie zó oppakken, vinden ze geweldig. En dit lijkt nog maar het begin: ook aan de andere kant van de Atlantische Oceaan verovert de actie vele harten. “De New York Times heeft een stukje aan ons gewijd. En de shirts worden al gedragen tijdens shows in New York.”

Oproep tot menselijkheid
Voor Ellis en Thijs was de keuze voor War Child voor de hand liggend. Ellis: “Kinderen zijn het puurste van de mensheid. Zij zijn er de dupe van dat volwassenen er een potje van maken.” Schuilen achter make up kan niet meer: Ellis gelooft dat het tijd is om een punt te maken. Make Up Not War is niet een politiek noch een cosmetisch pleidooi: het is een oproep tot menselijkheid. De actie is geïnspireerd op de foto die Ellis maakte van een vrouw in een maliënkolder. Het doel: in voor velen angstige tijden op een speelse manier een duidelijke boodschap uitdragen. En hiermee zoveel mogelijk geld inzamelen voor War Child.

To be continued…
De Make Up Not War-actie is niet de eerste die het bedrijf voor War Child organiseert. Al sinds de oprichting organiseert het merk Ellis Faas geregeld een evenement om de missie van War Child te ondersteunen. Grote kans dus dat er volgend jaar weer een event op touw wordt gezet. Thijs: “We gaan er dan iets eerder mee aan de slag, zodat het nog breder uitgezet kan worden. Maar wat het precies zal worden, daar gaan we onder het genot van een wijntje goed over brainstormen.”

Bestel vóór 31 oktober jouw Make Up Not War T-shirt