Luisterend actie voeren

05 juni 2014
Over een week is het zover: dan voert groep 8 van De Verrekijker in Julianadorp de nieuwste War Child schoolmusical ‘De Koning te Rijk’ op. In de voorbereiding had de klas een wel heel bijzondere ochtend: Wil (78) en Rob (73) kwamen vertellen over wat ze meemaakten tijdens de oorlog in voormalig Nederlands-Indië.

Monique, moeder van een van achtste groepers, regelde dat Wil en Rob naar De Verrekijker kwamen om hun oorlogservaringen te delen. Rob sprak over de Bersiap-periode; de periode vlak na de Tweede Wereldoorlog. De Indonesiërs wilden toen onafhankelijk worden van Nederland. Omdat Nederland daar niets van wilde weten, ontstonden er gevechten tussen de rebellen en het Nederlandse leger. Rob werd zes weken lang gegijzeld door de rebellen. Wil vertelde hoe ze als driejarig meisje in een Jappenkamp in Semarang (Java) terecht kwam. Daar maakte ze verschrikkelijke dingen mee.

Ademloos

De leerlingen luisterden ademloos. "Ik vind het vreselijk wat er toen is gebeurd," zegt Davey (12), die het meest is geschrokken van Rob’s verhaal. "De meneer vertelde dat kinderen in het kamp gingen douchen en dat er toen een granaat naar binnen werd gegooid. Hij zag zijn vriendjes dood op de grond liggen. Dat is toch niet normaal!" Davey's klasgenoot was vooral onder de indruk van de emoties van Wil en Rob. "Het is al zo lang geleden, en nog steeds doet het hen zo veel pijn. Dat vind ik erg."

Luisteren naar deze verhalen was onderdeel van het project rondom de schoolmusical ‘De Koning te Rijk’. Monique: "Je merkt dat ze nu beter in het verhaal zitten en opeens de teksten uit hun hoofd gaan leren." Ook zijn de leerlingen druk bezig met actie voeren voor War Child. Op de Indische inloopmiddag 'Masoek Sadja' in Den Helder, voerden ze een paar musicalliedjes op en verkochten kaartjes voor de uitvoering op 16 en 17 juni in de oude bioscoop Zevenskoop in Julianadorp.