Jaarverslag War Child 2017 online

Vanaf vandaag is het jaarverslag 2017 van War Child online beschikbaar.

"Uitdagingen groter dan ooit"

Tjipke Bergsma (directeur War Child): “De uitdagingen voor War Child lijken groter dan ooit in ons 23-jarige bestaan. Momenteel groeien zo’n 250 miljoen kinderen op in conflict. Dat is 1 op de 10 kinderen wereldwijd. Helaas lijkt de situatie er niet beter op te worden. Gewapende conflicten beheersen het nieuws en kinderen zijn hier het slachtoffer van. Het sterkt ons alleen maar om nog harder aan de slag te gaan voor deze kinderen en samen met hen aan hun toekomst te werken.”

2017 in acht punten

1. In 2017 hielp War Child in totaal 374,379 kinderen én volwassenen die leven met de gevolgen van oorlog en geweld.
  2. Dat deed War Child in 15 landen. De grootste groep kinderen was Libanon (94.134 kinderen).
  3. De Klaus J. Jacobs ‘Best Practice Prize’ erkent de buitengewone en innovatieve toewijding van instituties of individuen aan de ontwikkeling van kinderen. War Child won in 2017 de prestigieuze prijs.
  4. In 2017 namen 1641 gevluchte kinderen deel aan 660 TeamUp-sessies in 20 opvanglocaties.TeamUp biedt gevluchte kinderen sport-, spel- en bewegingsactiviteiten in de azc’s. Dit gezamenlijke project van War Child, Save the Children en UNICEF was een groot succes – het breidde onder andere uit naar Nederlandse scholen en Oeganda (Zuid-Sudanese vluchtelingen).
  5. ‘Martin Garrix voor War Child’ leverde 250.000 euro op. Dankzij het benefietconcert van de ‘nummer één DJ in de wereld’ kunnen we 3000 kinderen in conflictgebieden helpen.
  6. War Child heeft in 2017 geen meldingen gehad van seksueel wangedrag waarvan de kinderen in onze programma’s direct of indirect het slachtoffer zijn geworden.
  7. De totale inkomsten van War Child bedroegen in 2017 €36.4 miljoen. De totale uitgaven waren €38.2 miljoen.
  8. Meer dan 30 miljoen kinderen uit conflictgebieden zien nooit een leraar. Het project Can’t Wait to Learn zorgt voor een innovatieve oplossing: onderwijs met tablets.

Intensiever samenwerken

Bergsma: “Om de komende jaren nog meer kinderen te kunnen bereiken - met een zo’n groot mogelijke impact - zal War Child nog intensiever gaan samenwerken met andere organisaties wereldwijd. Wij stellen onze methodes beschikbaar zodat we jonge onschuldige slachtoffers van oorlog en conflict zo snel en goed mogelijk kunnen helpen.”

Noot voor redacties:

Het hele Jaarverslag 2017 is hier te lezen.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Peter Schouten, woordvoerder War Child via peter.schouten@warchild.nl en/of +31 6 48 13 97 66