Kinderen staan centraal

Bij Can’t Wait to Learn staan kinderen centraal. Dat zie je bij deze innovatieve onderwijsmethode overal terug. Want uiteindelijk gaat het om hen.

Kinderen herkennen hun eigen leefwereld

De educatieve spellen van e-Learning Soedan, het eerste project van Can’t Wait to Learn, zijn op maat gemaakt. En voor Soedanese kinderen heel herkenbaar.

-              Soedanese kindertekeningen vormden de basis voor de vormgeving van het spel.

-              Tijdens de oefeningen leren de kinderen spelenderwijs tellen en rekenen. Ze ontdekken direct hoe ze hun rekenkennis in de praktijk kunnen toepassen. In het spel openen de kinderen bijvoorbeeld een winkeltje. Of ze helpen een dorpsgenoot met geiten hoeden.

Aandacht voor elk kind

Can’t Wait to Learn biedt meer aandacht voor kinderen dan in een traditionele klas. De voice-overs en instructiefilmpjes bij de spellen begeleiden en motiveren elk kind persoonlijk bij de oefeningen.

-              Ook kinderen die nooit eerder leerden lezen of schrijven, kunnen meedoen. Bij de educatieve spellen horen instructievideo’s, gepresenteerd door net iets oudere Soedanese kinderen.  

-              Kinderen zijn erg enthousiast over deze video’s. Sommigen bekeken de filmpjes wel twintig keer. Ze zien de kinderen uit de instructievideo’s als een soort grote broers en zussen. “Als zij het kan, kan ik het ook!”

Kinderen bepalen zelf het tempo waarin ze leren

Via deze onderwijsmethode kunnen kinderen in hun eigen tempo werken en leren. Daarom is veel aandacht besteed aan de onderwijskundige en motivationele aspecten van de games.

-              De educatieve spellen beginnen simpel. En in het begin worden kinderen snel beloond als ze iets goed doen. Naarmate kinderen vorderen, moeten ze meer hun best doen, om naar een volgend niveau te gaan.

-              Can’t Wait to Learn volgt het officiële curriculum voor kinderen die niet naar school gaan. En is goedgekeurd door het Soedanese Ministerie van Onderwijs.

Dit zeggen kinderen en ouders over de onderwijsmethode:

Abrar (6 jaar): “Ik hou van leren. En van dit spel. Er zijn veel verschillende spelletjes. En de kleuren zijn supermooi.”

Mozamel: “Later als ik groot ben, wil ik dokter, leraar of ingenieur worden.” 

Zowel kinderen als ouders zijn razend enthousiast over dit project. Yusouf, de vader van Ma’ab: “Als het kon, zou ik zelf ook graag mee doen aan dit project!”

Een vader vertelt: “Mijn kind is positief veranderd, op veel manieren. Hij praat zelfs anders.”

Een andere ouder zegt: “Dit project zou overal in Soedan moeten zijn. In elk dorp, groot en klein. Zodat deze generatie kinderen onderwijs kan krijgen. Zodat ze vooruit kunnen bewegen, in plaats van achteruit.”

Bashir, een van de lokale medewerkers die de kinderen begeleidde bij het leren met dit spel, en technische problemen oploste waar nodig: “De kinderen wisten eerst niet goed hoe ze met een computer om moesten gaan. Maar ze pikten het heel snel op. Nu zijn ze er erg goed in.” Hij heeft veel vertrouwen in het project. Vooral omdat de lokale gemeenschap zo actief betrokken werd bij de implementatie.